Materyal Takdim Süreci
Öğrencinin talebi ya da öğretmenin çocuğa teklif götürmesiyle bir çalışma devresi başlar. Öğretmen yapılacak çalışmanın adını doğru ve tam bir şekilde söyler. Örneğin “seninle kaşıkla aktarma çalışması yapmak istiyorum”. Birlikte materyalin bulunduğu rafa ilerlenir. Bu süreçler sessiz şekilde ilerler. Öğretmen raftan materyalin nasıl alınacağını gösterir. Çocuk isterse eşlik edebilir. Hareket hızı her zamanki gibi çocuğun tüm ayrıntıları fark edebilmesi için çok yavaştır. Birlikte çalışma alanına geçilir (çalışmaya göre masa veya halı olabilir). Sessizlik hakimdir. Masaya yerleşilir. ve öğretmen çalışmayı sessiz ve yavaş bir şekilde gerçekleştirir. Çocuk isterse sürece dahil olur. Çocuktan bir istek gelmezse ögretmen kendinin yapıp yapmak istemediğini sorar. Çalışma tamamlanınca materyal toparlanır ve temiz bir şekilde alınan yere öğretmenle birlikte bırakılır. Çalışma süreci içinde çocuk soru sorarsa çok kısa bir şekilde cevaplanır. Çalışma sonrası konuyla ilgili sohbet edilebilir. Çocuklar sonuç değil süreç odaklı çalışırlar. Bu yüzden işin tüm aşamaları onlar için çok değerlidir.
Günlük yaşam çalışmalarından birkaç ders örneği aşağıda verilmiştir:
Çalışmanın adı: MASA TAŞIMA
Yaş grubu: 3 yaş
Amaç:
Temel amaç: Büyük bir nesneyi bir yerden bir yere taşımayı öğrenmek
Destekleyici /Gelişimsel amaç: Kaba motor gelişim, denge ve koordinasyon, düzen, bağımsızlık, iç disiplin, eşyaya saygı
Çocuğun hazırlığı:
Beceriler: Sandalye taşıma çalışmasını yapmış olmalı
Materyaller: Sandalye taşıma
Materyallerin tanımı: Masa
Sunum:
1-İki çocuk davet edilir. Derse başlamadan önce “sizinle masa taşıma çalışması yapmak istiyorum” denir.
2-Çocuklar masayı Esra’nın yanına taşımamız lazım önce ne yapmalıyız? Sandalye çekme çalışması çocuk tarafından yapılır.
3-Öğretmen masanın enine geçer
4-Diğer kalan iki köşe için sen bu köseden sen de bu köşeden diyerek çocuklar oralara geçirilir.
5-Çocuklar iki elleriyle köşelerinden tutar, öğretmen diğer köşelerden tek tek başparmağı üstte diğer parmakları altta yerleştirerek tutar.
6-1-2-3 diye sayılıp aynı anda kaldırılır.
7-Hedef olarak belirlenen yere yavaşça yürüyerek taşınır ve aynı anda yere bırakılır. “Ne kadar sessiz çektik” denir.
8- Sonrasında “ şimdi sadece ikinizin taşımasını istiyorum” denir.
9-Masanın en kısmına her iki çocuk karşılıklı yerleşir.
10-Köşelerden 1.parmak üstte diğer 4 parmak altta olmak üzere tutarlar.
11-1-2-3 diye sayarak kaldırılır.
12-Önceden belirlenen alana taşınır.
13-Aynı anda yere bırakılır.
14-9, 10, 11 ve 12’deki işlemler tekrar yapılarak yerine kaldırılır.
15-Sandalye çekme çalışması çocuklardan biri tarafından yapılır.
Hata kontrolü: Ses çıkması, çocuğun bir yere çarpması, masanın düşmesi
İlgi noktası: Köşelerden tutma, aynı anda kaldırma ve yerleştirme, birlikte adım atma
Kelime bilgisi: Sessiz taşıma
Çalışmanın versiyonları: Yuvarlak masa taşıma, farklı boyutlardaki masaları taşıma
Destekleyici ek çalışmalar: Sehpa taşıma
Kaynaklar: Selen İLHAN ALP -İME Eğitim notları
Çalışmanın adı: Konuşmakta olan an iki kişinin arasından geçmek
Yaş grubu: 3yaş
Sunum:
1-Bu ders sınıf içinde böyle bir durum yaşandığı zaman verilir.
2-İki çocuk konuşuyorlar. 3.çocuk ortalarından geçmiştir.
3-Aradan geçen çocuk çağırılır.” Lütfen gelirmisin”.
4-Ben biraz önce bir olay gördüm. İki arkadaşın konuşurken aralarından geçtiğini farkettim. Şimdi sana arkadaşlarını rahatsız etmeden nasıl geçeceğini göstereceğim.
5-iki arkadaşının konuştuğunu görüyorsan ve karşıya geçmek istiyorsan bunun iki yöntemi var:
Birincisi: Etraflarından dolaşabilirsin diyerek dolaşma hareketi gösterilir.
Diğeri: Geçecek yer yoksa onlara dönüp afedersiniz buradan geçebilir miyim denir ve izin verilince geçilir. (Şimdi arkadaşınız buradan geçmek için sizden izin isteyecek sizde nazik bir şekilde izin vereceksiniz)
6-O anda müdahale edilememişse ilk çember saatinde dün bir olay fark ettim. “Dün bir arkadaşınızın konuşan iki arkadaşınızın arasından geçmekte zorlandığını fark ettim. Şimdi size böyle bir durumda ne yapacağınızı göstereceğim”. Sonra İki öğretmen üzerinde 5. madde gösterilir.
Kaynaklar: Selen İLHAN ALP -İME Eğitim notları
Çalışmanın adı: ÇİZGİ ÜZERİNDE YÜRÜME
Amaç:
Temel amaç: Düzgün ve dikkatli yürümenin sağlanması
Destekleyici/Gelişimsel amaç: Kaba motor gelişim, denge ve koordinasyon, dikkat ve konsantrasyon, vücut farkındalığı
Materyallerin tanımı: İp
Sunum:
1-Çocuk çalışmaya davet edilir. Şimdi sana çizgide yürüme çalışmasını göstermek istiyorum denir.
2-Her iki tarafında bir tahta olan ipin açılması gösterilir. Tahtalar teker teker her iki yana çevrilerek açılır.
3- Dikkatli olmalı ve odaklanmalısın denir. Ayaklar çıplak hale getirilir.
4-Önce çizginin solunda durulur.
5-Sağ ayakla çizgi üzerinde ilk adım atılır.
6-Parmak-topuk şeklinde, ama aralıklı karşıya bakarak ve kollar her iki yana açık olarak adımlanır.
7-Bitince çizgiden çıkılır. Geriye dönülür. Sağ taraftan çıkış yapılır.
8-Aynı şekilde başlangıç yapılır. Sağ ayakla başlanır.
9-6. maddedeki gibi yürünür.
10-Çizgiden çıkılır
11- İpin tahtaları teker teker ve döndürülerek toplanır.
12-İp yerine kaldırılır.
Hata kontrolü: Çizgiden çıkmak, dengenin kaybı, düşmek
İlgi noktası: Düz çizgide kalabilmek, ayağın ipi hissetmesi, ipin şekli
Kelime bilgisi: Düz çizgide yürümek,dikkatli olmak, yavaş olmak
Çalışmanın versiyonları: Farklı renk ve kalınlıklardaki iplerle yürümek
Destekleyici ek çalışmalar: Zil ile yürüme (bir elde zil olur diğer el yana açıktır), su ile yürüme, şarkı söylenerek ve tam parmak topuk birbirine değecek şekilde aynı hareket gerçekleştirilir. İp yerine bant kullanma, ipin ya da bantın şeklini değiştirme (zigzag vs), adım boyutlarını değiştirmek, parmak ucunda yürümek
Kaynaklar: Selen İLHAN ALP -İME Eğitim notları